Page content

snel afvallen op 3 manieren die gevaarlijk kunnen zijn voor je gezondheid

article content

snel afvallen op 3 manieren die gevaarlijk kunnen zijn voor je gezondheid

Snel afvallen klinkt verleidelijk maar kan gevaarlijk zijn voor je gezondheid.

Snel afvallen, er zijn verschillende manieren voor. In dit artikel vind je de 3 meest voorkomende snel afval diëten.

 

  • Snel afvallen door middel van een dieet met weinig calorieën.

Wil je snel afvallen zul je minder calorieën tot je moeten nemen dan je verbruikt. Althans dit wordt vaak beweerd. Dus je gaat je calorie inname flink beperken en misschien nog meer bewegen om nog meer calorieën te verbranden. Je gaat bijvoorbeeld elke dag een uur hardlopen.  Je zult inderdaad snel afvallen maar dit levert ook veel stress op en je zult vaak honger hebben dus de kans is klein dat je dit volhoud. En zodra je stopt zul je weer aankomen en vaak nog zwaarder worden als voor je begon en dus ga je weer opnieuw beginnen. Het bekende Jojo effect.Het gevolg hiervan is een hormonale verstoring waardoor je alleen maar dikker en ongezonder wordt. Ook wordt hierdoor je energie minder waardoor je minder gaat bewegen en dus de kans op afvallen nog meer verkleint.

  • Ook een veel voorkomend dieet voor snel afvallen is een koolhydraat arm of zelfs koolhydraat vrij dieet.

Je eet dan voornamelijk vetten en eiwitten. De nadelen hiervan zijn dat je je de eerste weken vaak beroerd voelt. Klachten als hoofdpijn, vermoeidheid, je suf en slap voelen komen veel voor. Dit gaat na een aantal weken wel over maar dit punt is voor veel mensen al niet te bereiken. Als je al niet helemaal gezond bent kan dit dieet zelfs gevaarlijk voor je zijn. Je gaat een tekort aan verschillende voedingsstoffen krijgen. Deze voedingsstoffen zitten namelijk vooral in groente, fruit en granen. Dit zijn allemaal koolhydraten en deze mag je dan maar weinig tot niet eten. Je zult dus flink wat supplementen moeten slikken om aan de benodigde voedingstoffen te komen. Met dit dieet krijg je ook weinig vezels binnen want ook die zitten voornamelijk in voeding met koolhydraten. De kans op verstopping is dus groot.

Door de beperkte koolhydraat inname ontstaat een ketoseproces waardoor een verzuring ontstaat van het lichaam. Bij een ketose komen afvalstoffen vrij en deze kunnen dan o.a. in de gewrichten neerslaan waardoor jicht en artrose kan ontstaan. Ook vergroot je de kans op nierstenen.Met dit dieet kun je ook niet intensief sporten want dat kost te veel energie.Je zult wel vet verliezen maar je zult steeds vaker energie gebrek ervaren omdat je het je lichaam heel moeilijk maakt door geen koolhydraten te eten en je bouwt zoals ik al zei veel tekorten op. Ook kan je schildklier problemen krijgen wat een reeks aan klachten kan geven.

 

  • Steeds meer mensen gaan over op een eiwitrijk dieet om snel af te vallen.

Maar ook hier kleven gevaren aan. De meeste zijn het zelfde als bij een koolhydraat arm/vrij dieet omdat ook hier sprake kan zijn van een tekort aan voedingsstoffen en vezels. Ook bij een eiwitrijk dieet kan ketose ontstaan. Een verhoogde eiwit inname kan belastend zijn voor je nieren, zeker als je al nierproblemen hebt. Een eiwitrijk dieet is niet lang vol te houden en wil  men toch op gewicht blijven zal men dit dieet regelmatig moeten herhalen met alle gevolgen van dien.

 

Is gezond en snel afvallen dan niet mogelijk?

Nee, eigenlijk is dit niet mogelijk. Maar het is wel mogelijk om gezond en blijvend af te vallen.

Alleen zal de manier waarop niet voor iedereen het zelfde zijn. Er bestaat eigenlijk geen standaard dieet. Ieder mens en ieder lichaam werkt anders. Ook de oorzaak van overgewicht is niet voor iedereen hetzelfde.

Wil jij wel op een gezonde persoonlijke manier af vallen? En je ook nog eens energieker en gezond voelen?

Neem dan contact met mij op!

Dan kan ik je hier bij begeleiden.

Samen gaan we opzoek naar de oorzaken van jou overgewicht en die gaan we dan aanpakken. Het resultaat zal zijn dat je blijvend een gezond gewicht hebt en dat je je gezonder en fitter zult voelen.

 

 

Mieke
Ik ben Hormoonfactor trainer en lifestyle coach. Ik ben nog bezig met een opleiding orthomoleculaire therapie. Ik vind het heerlijk om mensen te helpen om zich gezonder en fitter te voelen.

Comment Section

14 reacties op “snel afvallen op 3 manieren die gevaarlijk kunnen zijn voor je gezondheid


Door eva op 4 oktober 2017

Goed dat je niet belooft dat afvallen snel kan, maar wel jammer natuurlijk 😉


Door Mieke op 4 oktober 2017

Ik geloof wel dat snel afvallen kan hoor! Maar het is niet gezond en meestal niet blijvend.


Door Cora op 4 oktober 2017

Vaak is ook het probleem, dat je niet meer weet wat nou eigenlijk gezond is


Door Mieke op 5 oktober 2017

Daar kan ik je natuurlijk in begeleiden!


Door Aimee op 5 oktober 2017

Goed om weer eens te lezen. het zou zo mooi zijn als het heel snel kon, zonde rmoeite, maarja…


Door Mieke op 5 oktober 2017

Zo als je kunt lezen, het kan wel snel maar verstandig is het niet.


Door joop kamperman op 5 oktober 2017

mijn oma zij altijd : ieder pondje komt door het mondje !
Ze zou nu 117 jaar zijn geweest.


Door Mieke op 5 oktober 2017

Ieder pondje komt wel door het mondje. maar de een komt sneller aan als een ander en dat heeft een oorzaak die je dus moet aanpakken.


Door Olga Van Maele op 5 oktober 2017

Fijn dat enkele trendy diëten hierbij in hun hemd gezet worden! Bij ons aan boord krijg ik steeds meer gasten die het brood en de aardappelen links laten liggen. Ook blijken er steeds meer mensen gluten-intolerant te zijn… Of we zijn steeds ongezonder, of het zit allemaal tussen onze oren? Succes met het coachen!


Door Mieke op 5 oktober 2017

Het is soms psychisch maar meestal niet. Er wordt helaas steeds meer gemanipuleerd met ons voedsel en daardoor krijgen steeds meer mensen klachten zoals bijvoorbeeld de gevoeligheid voor gluten. En door bijvoorbeeld alle toevoegingen, te weinig beweging, te veel stress en teveel suiker zijn we inderdaad steeds ongezonder.


Door Irma op 5 oktober 2017

Interessant info. (Ook voor iemand die eigenlijk nooit een dieet volgt)


Door Mieke op 5 oktober 2017

Fijn om te horen. Misschien kan je iemand anders helpen met de informatie.


Door Margaret op 5 oktober 2017

Duidelijke info! Met mijn 57 kilo heb ik geen dieet nodig, maar toch eet ik low carb. Sinds ik brood, pasta, rijst en piepers zo veel mogelijk laat staan, voel ik me beter. Fibromyalgie gaf me stevige middagdips en nu praktisch geen. Ook mijn lijf doet minder pijn. Ik heb de carbs niet afgezworen hoor, maar neem gewoon minder!


Door Mieke op 5 oktober 2017

Belangrijk is dat je wel groente en fruit blijft eten. Hier zitten zoveel belangrijke voedingsstoffen in. Maar fijn dat je je beter bent gaan voelen door je voeding aan te passen. Gezonde voeding kan veel goeds doen voor je lichaam.

Plaats een reactie


*