Page content

article content

7 redenen om meer te bewegen

Beweeg jij voldoende?

 

De gemiddelde Nederland beweegt te weinig,  wordt vaak gezegd. Maar wil je weten of jij te weinig beweegt moet je natuurlijk wel weten hoeveel je dan eigenlijk moet bewegen.

Hier zijn beweegrichtlijnen voor opgesteld door de gezondheidsraad.

richtlijnen voor bewegen

 

 

Wat mij opvalt is dat bij volwassen en ouderen  niet vermeld wordt hoeveel je per dag moet bewegen. Of zou je niet meer dagelijks hoeven te bewegen? Blijkbaar toch wel want stilzitten, moet voorkomen zien te worden, wordt vermeld.

Zou je zo als vermeld staat de 150 minuten over de hele week verspreiden, dan zou dat betekenen dat je minstens 20 minuten per dag moet bewegen.

Dit is natuurlijk wel aan de lage kant. Ik denk met een beetje inzet en dingen anders te doen dan je gewend bent kun je gemakkelijk aan een uur per dag  komen.

Hoe je dat dan kunt doen en wat simpele oefeningen geef ik in een volgend blog.

7 redenen om meer te bewegen

1.Regelmatig bewegen verhoogd je metabolisme

Je lichaam gaat in een hogere versnelling functioneren door meer te bewegen. Dit komt omdat je meer calorieën verbrand, je conditie verbetert en wat meer spiermassa krijgt. Hierdoor gaat je lichaam effectiever en efficiënter om met de voeding die je tot je neemt. Dus door regelmatig te bewegen en gezonde voeding is de kans groter dat je blijvend een goed gewicht krijgt.

2.Zelfs na het bewegen gaat de verbranding nog door

Je lichaam gaat zich dan herstellen en daar heeft het energie voor nodig. Je krijgt door bewegen ook meer spiermassa en spieren hebben calorieën nodig om te functioneren. Dus des te meer spiermassa des te meer calorieën je verbrandt. Je hoeft echt geen bodybuilder hier voor te worden.

3.Minder stress door bewegen

Als je intensief beweegt maakt je lichaam endorfine en dopamine aan. Dit zijn een soort eigengemaakte drugs die er  zorgen ervoor dat je je beter gaat voelen. Je kunt je zelfs euforisch gaan voelen. Daardoor kun beter tegen zorgen en ben je minder stress gevoelig. Je kunt je dus ook beter ontspannen en daardoor slaap je beter.

4.Bewegen heeft een positief effect op lichaamsprocessen

Het is goed voor je hart en bloedvaten, je immuunsysteem en zelfs je geheugen omdat de bloedsomloop verbeterd wordt gaat er namelijk meer zuurstof naar je hersenen. Bewegen vertraagd bovendien het verouderingsproces.

5.Bewegen is goed voor je botten

Na je dertigste neemt de dichtheid van je botten af. Ze worden steeds zwakker. Maar door regelmatig te bewegen en je botten te belasten zorg je ervoor dat je botten sterk worden en blijven.

6.Minder last van depressie door voldoende beweging

Door beweging  maakt je lichaam fenyletylamine aan. Des te intensiever de beweging des te meer maakt je lichaam van deze stof aan. Je lichaam maakt deze stof ook aan als je verliefd bent. Vandaar dat je minder last hebt van depressieve gevoelens als er meer fenyletylamine in je bloed is.

7.Door bewegen heb je meer zin in seks

Je conditie gaat namelijk vooruit waardoor je meer energie hebt voor andere dingen zoals seks maar ook de extra fenyletylamine in je bloed zal wel een rol meespelen.

 

 

Je ziet, voldoende redenen om meer te bewegen!

Comment Section

13 reacties op “7 redenen om meer te bewegen




Door Miranda op 27 november 2017

Dat bewegen goed is is duidelijk… Waar ik benieuwd naar ben is wat er dan precies onder bewegen valt. Want sporten in de sportschool.. verschrikkelijk!
En een paar keer per dag 10 minuten fietsen, is dat genoeg of moet het 20-30 minuten achter elkaar… En in hoeverre telt het huishouden mee? Kortom, kom maar op met die lijstjes en tips om meer of beter of effectiever te bewegen!


Door Mieke op 27 november 2017

Er komt nog een vervolg op dit blog waarin al deze punten besproken worden. Dus nog even geduld.


Door Mirjan op 27 november 2017

Ben ook benieuwd naar wat bewegen dan inhoudt. Ik loop bijvoorbeeld wel 8 keer per dag in flink tempo twee trappen af en op. En de vervolgblogs, die wil ik wel lezen 😉


Door Mieke op 27 november 2017

Nog even geduld. Ik verwacht over 2 weken.




Door martiena op 27 november 2017

Weer een goede reminder!



Door Marian Bosma op 29 november 2017

Aanvullend op reden 4: het helpt om diabetes type 2 te voorkomen en te verminderen. Heel belangrijk, als je weet dat dat oorzaak nummer 1 in Nederland is voor blindheid.


Door Nicole op 29 november 2017

Ik ben benieuwd naar de vervolgblog Mieke. Deze is in ieder geval al een motivatie om nog wat extra te bewegen vandaag! 🙂


Door Eugénie op 29 november 2017

Ben benieuwd naar wat onder bewegen valt.

Plaats een reactie


*


Mieke
Ik ben Hormoonfactor trainer en lifestyle coach. Ik ben nog bezig met een opleiding orthomoleculaire therapie. Ik vind het heerlijk om mensen te helpen om zich gezonder en fitter te voelen.