We use cookies

Page content

article content

Een gezonde Leefstijl! Wat is het nu eigelijk?

Een gezonde Leefstijl!

Veel mensen praten erover, veel mensen willen het, en maar weinige hebben het. Maar wat is een gezonde leefstijl dan?

Waarom willen veel mensen het maar waarom hebben maar weinig mensen een gezonde leefstijl?

Kijk maar eens naar jezelf; “Je zou het best willen, hebt er vast vaak over gedacht. Maar starten is een ander geval”. En weet je waarom je niet start? Of als je wel start, waarom houd je het niet vol?

In dit artikel probeer ik antwoord te geven op de vragen:

 

  • Wat is een gezonde leefstijl
  • Waarom zou je een gezonde leefstijl moeten hebben
  • Waar moet je op letten
  • Hoe pak je het aan
  • Hoe houd je het vol

Dus wil jij er meer over weten en er misschien nu eindelijk mee aan de slag lees dan gauw verder.

 

  • Wat is een gezonde leefstijl?

Een gezonde leefstijl is een leefstijl die gezondheid bevorderd. (Dat klinkt gemakkelijk maar voor vele toch heel moeilijk).

Maar als het de gezondheid bevorderd moeten we eerst weten wat gezondheid is. In 1948 kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met een stelling voor gezondheid: een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn en niet alleen de afwezigheid van een aandoening of handicap

Een gezonde leefstijl bestaat eigenlijk uit 6 pijlers. Gezond eten, voldoende bewegen, een juiste balans tussen ontspanning en werk, genoeg daglicht, een goede nachtrust en een als laatste maar zeker niet onbelangrijk een goede lichaamsverzorging. Als je deze 6 pijlers opvolgt wil het dus nog niet zeggen dat je gezond bent. Want ook geestelijk en sociale welzijn is belangrijk. Maar als je lichamelijk gezond bent wordt het geestelijk en sociaal welzijn ook gemakkelijker.

 

Pijler 1: Gezond eten

Zorg dat je voeding jou voedt en niet alleen maar vult. Dus verse voeding en geen pakjes en zakjes, deze vullen alleen maar en voeden niet.  Je voeding moet voldoende vetten, eiwitten en koolhydraten bevatten in een goede verhouding. Dit geeft ons energie en levert bouwstoffen voor ons lichaam. Daarnaast moet de voeding voldoende vitaminen, mineralen en spoorelementen bevatten.  Dan is je voeding optimaal en is de kans vele malen kleiner dat je een of andere ziekte krijgt.

Pijler 2: Voldoende bewegen

Iedereen weet dat bewegen belangrijk is. Maar weet je ook waarom? Dat het goed is voor een gezond lichaamsgewicht weet je waarschijnlijk wel. Maar weet je ook dat het is bewezen dat je minder kans hebt op allerlei lichamelijke aandoeningen zoals botontkalking, hart- en vaatziekten, en diabetes. En dat je door voldoende te bewegen je beter slaapt, meer energie krijgt dus productiever wordt en dat je er ook nog eens beter door uit gaat zien. Ik heb al een serie artikelen geschreven over bewegen misschien vind je die ook interessant. Je vindt ze hier.

Pijler 3: juiste balans tussen ontspanning en werk

Deze balans is heel belangrijk! Want als je niet genoeg ontspant dan raak je uitgeput, dan wordt alles je te veel. Werk kom je niet om heen. Er moet geld binnen komen het huis moet schoon en opgeruimd blijven, en vergeet de tuin niet. Je vindt dat je moet sporten, tijd aan de kinderen besteden, vereniging en sociale contacten onderhouden. Er is veel wat we vinden dat moet. Maar heb je ook nog tijd over voor hobby’s, een boek lezen of gewoon even niets doen. Ja niets doen! Heerlijk is dat hoor! Niets doen daar laad je jezelf mee op en dan kun je daarna weer beter tegen alle hectiek van de dag. Soms zijn 5 minuten al genoeg. Probeer maar eens uit.

Maar hier moet je een balans in vinden in alles wat je vindt dat moet en gewoon niets doen. En ook dit kan je leren.

Pijler 4: een goede lichaamsverzorging en nachtrust

Een goede lichaamsverzorging helpt je om je lichaam in goede conditie te houden, maar ook voel je je lekkerder in een goed verzorgt lichaam waardoor je je zelfverzekerder voelt. Verzorg je lichaam wel met natuurlijke producten. Onze huid beschermt ons voor invloeden van buitenaf maar als jij iets op je huid smeert met onnatuurlijke producten dan komen deze in je lichaam. Dit zal niet meteen problemen opleveren maar na jaren van gebruik wel. En vaak weet je niet eens dat het door het smeersel is gekomen. Zo is uit onderzoeken gebleken dat aluminium in deodorant de kans op borstkanker vergroot, het schadelijke effecten heeft op het zenuwstelsel, het DNA kan beschadigen en het ontstekingsbevorderend is. Ook zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat aluminium de oestrogeen receptoren verstoord. Dus ook voor deodoranten geldt gebruik alleen een deodorant met natuurlijke producten. Ook een goede mondverzorging is superbelangrijk.  Het is allang bekent dat een slechte mondverzorging de kans op hart- en vaatziekten, aderverkalking, diabetes, reuma en longontsteking vergroot, maar nu blijkt ook uit diverse onderzoeken dat een slechte mondhygiëne en parodontitis de achteruitgang bij dementie en de ziekte van Alzheimer 6 keer wordt versneld. Dus verzorg je mond goed en poets zeker 2 keer per dag je tanden en dan het liefst met een natuurlijke tandpasta zonder fluoride. (http://www.detoxplein.nl/fluoride-is-giftig-tandpasta-zonder-fluoride/)

Een goede nachtrust is ook superbelangrijk. Terwijl we slapen hersteld ons lichaam. Hierdoor zijn we weer fit als we opstaan. Slapen we niet goed kan dit leiden tot depressies, ben je minder bestand tegen ziekten, en gaat je geheugen achteruit. Heb jij problemen met slapen lees dan mijn E-boek: Meer energie! 7 tips om beter te slapen.

 

  • Waarom zou je een gezonde leefstijl moeten hebben?

Een gezonde leefstijl verlaagd de kans op allerlei ziekten enorm. Zoals hart- en vaatziekten, osteoporose, diabetes II, overgewicht en diverse auto-immuunziekten.  Je verhoogd dus de kans om gezond en fit oud te worden, zodat je op je 80e nog volop van het leven kunt genieten en daarna natuurlijk ook nog. Maar ook geestelijk kom je beter in je vel te zitten, ga je er beter uit zien en krijg je een betere conditie. Wie wil dat nu niet!

 

  • Waar moet je op letten bij een gezonde leefstijl?

De 4 pijlers zijn al genoemd en daar ga je mee aan de slag. Dus je gaat gezonder eten. Voldoende verse groente (minstens 300 gram per dag) en voldoende fruit (dit mogen best meer dan 2 stuks fruit per dag zijn).

Je hoeft niet elke dag vlees te eten. Als je vlees eet, eet dan onbewerkt vlees en 100 gram per persoon is meer dan voldoende. Minder mag zeker.

Eet ook 1 à 2 keer vis per week. Vette vis bevat Omega 3 vetzuren die echt onontbeerlijk zijn bij een gezonde leefstijl. Ook witvis is gezond om regelmatig te eten dit is namelijk een goede bron van jodium. Jodium hebben we nodig voor een goed werkende schildklier.

Gebruik geen producten met toegevoegde suikers en voeg ook zelf geen suikers toe aan je eten en drinken. Vervang dit ook niet met zoetstoffen maar de zoete smaak van suiker kun je beter gaan ontwennen. Op een gegeven moment vind je het niet eens meer lekker. En dan wordt het een stuk gemakkelijker. Dit duurt ongeveer een maand. Dus ga ervoor!

Eet gevarieerd! Des te groter is de kans dat je alle verschillende voedingsstoffen binnen krijgt.

Ben je vegetariër dan is het ook superbelangrijk dat je een gezonde leefstijl volgt. Je krijgt namelijk geen dierlijke eiwitten binnen en je moet dus je eiwitten op een andere manier binnen krijgen. Door een juiste combinatie te maken van plantaardige eiwitten kun je toch volwaardige eiwitten binnenkrijgen. Ook moet je opletten of je genoeg ijzer en Vitamine B12 binnenkrijgt.

 

  • Hoe pak je het aan?

Wil je gezondere leefstijl hebben kan kun je jouw eetpatroon in één keer omgooien of je kunt het in stapjes doen.

Wil je het in een keer doen dan laat je dus meteen alle toevoegingen in eten achterwege zoals suiker en veel E-nummers. Je gaat dus voortaan alles zelf maken. Geen pakjes en zakjes meer maar verse groente, fruit, vlees en vis. Alles lekker zelf kruiden om je eten op smaak te brengen. Laat je portemonnee dit toe dan ga je zoveel mogelijk biologisch eten. Regelmatig organiseer ik een challenge waarin je in 3 dagen een omschakeling maakt. Natuurlijk ben je er na 3 dagen niet maar het maakt het wel gemakkelijker om je leefstijl grondig te veranderen. Wil je op de hoogte worden gehouden wanneer er weer een challenge is schrijf je dan in voor mijn infoblad.

Ook als je in stapjes je leefstijl wilt gaan aanpakken is de challenge van 3 dagen aan te raden. Ook heb ik een stappenplan ontwikkelt waar je in eigen tempo je leefstijl kunt aanpakken.  Dit stappenplan vindt je in de community site LeefffSamen.

 

  • Hoe houd je het vol?

De een zal een gezonde leefstijl heel gemakkelijk volhouden en bij een ander lijkt het een voortdurend gevecht. Maar hoe zorg jij ervoor dat het jou gemakkelijk afgaat?

Verschillende factoren spelen hierbij een rol.

Zoals:

  • Waarom begin je aan een gezonde leefstijl?
  • Hoe gemakkelijk verander jij dingen?
  • Sta je er alleen voor of doe je het met het hele gezin of een ander groepsverband?

Ben je begonnen aan een gezonde leefstijl omdat je bang bent een ernstige ziekte te krijgen of omdat je dokter heeft gezegd dat je gezonder moet gaan leven dan is de stimulans in het begin erg groot maar deze stimulans verminderd snel omdat je de reden waarom je het doet vervaagd en zo ook je motivatie. Zorg dat je je motivatie behoudt door met andere samen te werken aan een gezondere Leefstijl. Dit maakt het veel gemakkelijker om vol te houden. LeefffSamen is hier voor bedoelt.

Begin je een gezonde leefstijl omdat je wilt afvallen maar zegt niet tegen jezelf hoeveel je wilt afvallen en in hoeveel tijd dan ben je niet specifiek genoeg en lukt het niet om het vol te houden. Dus wees heel specifiek met wat je wilt.

Maar wees ook realistisch anders lukt het ook niet om het vol te houden. Dus stel niet als doel 3 kilo in een week. Want dat is niet haalbaar op een gezonde manier en dus ook niet vol te houden.

Dus ben duidelijk waarom je begint aan een gezonde leefstijl. Zet het op papier. Maak je doelen die je wilt bereiken realistisch en specifiek.

Deel met andere dat je anders wilt gaan leven en waarom. Ze kunnen je dan ondersteunen.

Zoek contact met andere die hetzelfde willen dit maakt het ook gemakkelijker omdat je elkaar stimuleert.  LeefffSamen is hier uitstekend voor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comment Section

6 reacties op “Een gezonde Leefstijl! Wat is het nu eigelijk?


Door Yolanda op 4 mei 2018

Mooi volledig artikel. Vaak weet je wel wat verstandig en gezond is maar leg je de prioriteiten ergens anders.


Door Mieke op 5 mei 2018

De juiste prioriteiten stellen is inderdaad belangrijk om een gezonde leefstijl vol te houden.



Door Mieke op 29 mei 2018

Graag gedaan. Ik hoop dat je de tips kunt toepassen.


Door Monique op 4 september 2018

Prachtig artikel Mieke. Goede tips en duidelijk uitgelegd.


Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mieke
Ik ben Hormoonfactor trainer en lifestyle coach. Ik ben nog bezig met een opleiding orthomoleculaire therapie. Ik vind het heerlijk om mensen te helpen om zich gezonder en fitter te voelen.