Een Gezonder 2018?
start 2018 GezonderMeer Info!

Page content

article content

Hoeveel moet je bewegen op een dag en hoe intensief moet je bewegen!

In het eerste deel van deze serie heb ik 7 redenen gegeven waarom je meer zou moeten bewegen.

In dit deel ga ik in op de vragen:

  • Helpt matige inspanning ook al of moet je intensief bewegen?
  • Wat is dan een matige inspanning en wat is intensief?

Op deze vragen ga ik in dit blog antwoord geven. Ik begin met de laatste vraag.

Wat is een matige inspanning en wat is intensief?

Om erachter te komen of een beweging meetelt is er de MET-waarde.

De MET-waarde (Metabolic Equivalent of Task) meet de hoeveel energie die een bepaalde fysieke inspanning kost en vergelijkt de energie die nodig is in rust. 1 MET staat gelijk aan de hoeveelheid energie die je verbruikt bij stilzitten. Dus naarmate de inspanning zwaarder is, is de MET-waarde hoger. MET-waarden tussen de 3 en 6 zijn matig intensieve activiteiten. MET-waarden hoger dan 6 zijn zwaar intensieve activiteiten.

Lijst met MET-Waarden vind je hier; Lijst 1 en Lijst 2 

 

Helpt matige inspanning ook al of moet je intensief bewegen?

In mijn vorige blog had ik al verteld dat je volgens de beweegrichtlijnen als volwassenen minstens 150 minuten matig tot zwaar intensieve inspanning per week moet doen. Dit zou betekenen dat als je elke dag 20 minuten je hond uitlaat (wat onder matige beweging valt) dat je al genoeg bewogen zou hebben. Dit is natuurlijk wel erg weinig.

Maar dit betekent dat je dus gemakkelijk meer kunt bewegen. Je laat je hond al gauw 3x per dag uit. Dan zit je al op een uur. Daarbij komt natuurlijk allerlei andere bewegingen die je nog op een dag doet die boven een MET-waarde van 3 zitten. Dus ik denk dat voldoende matig bewegen niet het probleem voor de meeste mensen is. Maar voldoende intensievere beweging is dat vaak wel.

Ik raad je aan om ervoor te gaan zorgen dat je minstens een uur per dag beweegt door activiteiten te doen die minstens een MET-waarde hebben van 4 of hoger.  Zoek eens in de lijst wat bij jou past en of je dan aan voldoende beweging komt.

In mijn volgende blog geef ik nog tips hoe je heel gemakkelijk meer intensieve beweging kunt gaan toepassen in je dagelijkse leven.

Comment Section

4 reacties op “Hoeveel moet je bewegen op een dag en hoe intensief moet je bewegen!


Door Kimberley op 18 december 2017

We willen ooit wel een hond, maar nu ik dit lees kan dat toch sneller zijn dan verwacht.
Leuke informatie!


Door Mieke op 18 december 2017

Ja een hond verplicht je om te bewegen 🙂


Door trisha op 18 december 2017

Oeps, ik wist al dat ik te weinig beweeg.. maar volgens mij weet ik mijn goede voornemen voor 2018 inmiddels 🙂


Door Mieke op 18 december 2017

Mooi voornemen! Ik wens je heel veel succes. Mocht het toch niet lukken dan kun je er altijd hulp bij inschakelen. Natuurlijk kan dat ook bij mij 😉

Plaats een reactie


*


Mieke
Ik ben Hormoonfactor trainer en lifestyle coach. Ik ben nog bezig met een opleiding orthomoleculaire therapie. Ik vind het heerlijk om mensen te helpen om zich gezonder en fitter te voelen.