Page content

article content

Hoe is het met jouw omega-3 balans gesteld?

Omega-3 balans

Het is belangrijk dat we allerlei omega vetzuren binnen krijgen. Maar dan wel in de juiste balans. Helaas is deze balans bij veel mensen ver te zoeken. Hoe komt dat?

Om die vraag te beantwoorden zal ik eerst uitleggen welke soorten omega vetzuren we hebben. En in welk voedsel je deze vindt.

Omega-3

Dit is een meervoudig onverzadigd vetzuur. Ze hebben invloed op de werking van de cel. Ook op het weefsel waar die cel zich bevindt heeft het invloed.

Je hebt meerdere vormen van Omega-3. Je hebt Alfa Linoleen Zuur, dit wordt afgekort tot ALA. ALA wordt in je lichaam omgezet in de werkzame vormen EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Helaas gaat deze omzetting naar de werkzame vormen niet echt goed. ALA vind je in een aantal plantaardige producten. De belangrijkste zijn; Algenolie, Lijnzaad, Chiazaad, Hennepzaad en Walnoten.

Verder heb je eicosapentaeenzuur afgekort tot EPA. Het lichaam kan EPA zelf aanmaken uit ALA. Slechts 0,3 tot 10% wordt maar omgezet naar EPA. EPA is van belang voor een goede balans in de werking van ons immuunsysteem. Ze hebben een ontstekingsremmende werking en kunnen dus ook ontstekingen beëindigen. Ook hebben ze effect op de glucose- en vetstofwisseling. Je vindt EPA voornamelijk in vette vis en in krill.

En dan hebben we nog de docosahexaeenzuur afgekort tot DHA. Ook DHA kan het lichaam zelf maken uit ALA maar hiervan slecht maar 0,1% omgezet. DHA is belangrijk voor de structuur en functie van het celmembraan. Vooral de ogen en de hersenen bevatten een hoge concentratie DHA. Verder heeft ook DHA een ontstekingsremmende en genezende werking, en effect op de glucose en vetstofwisseling. Je vindt DHA in vette vis, krill en micro alg Schizochytrium sp.

Omega-5

Omega-5 oftewel punicinezuur vind je voornamelijk in de olie van de zaden van de granaatappels. Omega-5 is een meervoudig onverzadigd vetzuur. Als je voldoende LA en ALA binnen krijgt heb je eigenlijk geen omega-5 extra nodig.

Omega-6

Dit is een meervoudig onverzadigd vetzuur. We hebben dit vetzuur nodig en er zijn 3 vormen.

Als eerste heb je Linolzuur, dit wordt afgekort tot LA. Je vindt deze olie in verschillende plantaardige oliën zoals mais-, zonnebloem-, sesam- en arachideolie. En dus ook in margarine, halvarine en bakboter/oliën. Maar ook in noten en zaden. LA is een belangrijke bouwsteen voor celmembranen van vooral hersenen en ogen. Maar veelal wordt dit vetzuur teveel genuttigd en dan kan dit leiden tot ontstekingen overal in het lichaam. LA kan met behulp van vitamine B6, magnesium en zink worden omgezet in Gamma Linoleenzuur (GLA).

GLA maakt in ons lichaam hormoonachtige stoffen, de prostaglandines E1 en E3. Deze stoffen werken ontstekend remmend, versterken het immuunsysteem en verminderen onnodige bloedstolling. Bij een teveel aan GLA en te weinig aam omega-3 vetzuren, wordt GLA omgezet in Arachidonzuur.

Arachidonzuur is ook een omega-6 vetzuur (AA). Een teveel aan AA is schadelijk voor ons lichaam

Omega-7

Dit is een enkelvoudig onverzadigd vet. Ons lichaam kan dit vetzuur zelf maken uit andere vetzuren en eigenlijk heeft niemand hier tekort aan. Dus we hoeven dit ook niet te suppleren.

Omega-9

Omega-9 is een enkelvoudig onverzadigd vetzuur met enkele uitzonderingen die meervoudig onverzadigd zijn.  Je vindt dit vetzuur vooral in olijfolie en avocado’s.  Het zijn de meest voorkomende vetzuren en ons lichaam kan deze vetzuren zelf maken uit andere onverzadigde vetzuren. Ze zijn van belang voor onze bloedsamenstelling, hormoonhuishouding en voor een gezonde cel functie. Omega-9 vetzuren zijn gezond maar je moet er niet teveel van binnenkrijgen.

Dus supplementen met omega-9 kun je dus beter niet gebruiken.

De juiste vetzuur balans

Voor een gezond lichaam moeten we voldoende Omega-6 en Omega-3 vetzuren binnenkrijgen. Maar dan wel in de juiste verhouding. Een teveel aan Omega-6 veroorzaakt namelijk allerlei klachten. Helaas bestaat de westerse voeding uit veel te veel Omega-6 vetzuren en te weinig Omega-3 vetzuren. Veel mensen hebben wel een verhouding van 20:1 of nog hoger terwijl een juiste verhouding hooguit 3:1 is.  Een goede vetzuur balans:

  • Zorgt voor een optimale hersenfunctie
  • Is goed voor je hart
  • Geeft je immuunsysteem een oppepper
  • Helpt je gezichtsvermogen
  • Zorgt voor een goede bloeddruk
  • Voor een gezonde en elastische huid
  • Is goed voor je haren en nagels
  • Zorgt voor een gezonde cel opbouw
  • Helpt je botten gezond te houden
  • Verminderd oxidatieve stress

Een nog bijkomend voordeel van Omega 3 is dat ook de klachten van vermoeidheid en fibromyalgie aanzienlijk afnemen, mogelijk zelfs (geheel) verdwijnen. Vaak liggen deze klachten namelijk met elkaar in verbinding.

Om een goede balans te krijgen zul je moeten zorgen dat je niet te veel omega-6 vetzuren binnen krijgt en voldoende omega-3 vetzuren. Dit valt door velen niet mee. En al zeker niet voor iemand die geen vis en vlees eet.

Een goed omega-3 supplement is dan een oplossing. Helaas zijn er veel omega-3 supplementen die meer kwaad dan goed doen. Dit komt omdat omega-3 vetzuren snel oxideren. Dit kun je voorkomen door te zorgen dat de omega-3 vetzuren in een donkere verpakking zit en dat er anti-oxidanten aan toegevoegd zijn. Helaas bevatten veel supplementen geen anti-oxidanten zoals bijvoorbeeld Vitamine E.

Ook weten veel mensen niet hoeveel omega-3 vetzuren ze tot zich moeten nemen.

Ik werk daarom met een unieke omega-3 olie die zowel verkrijgbaar is als visolie en als vegetarische algenolie. Deze olie bevat bijvoorbeeld ook speciale koudgeperste extra vierge olijfolie. Deze olijfolie bevat namelijk veel polyfenolen welke een zeer sterke antioxiderende werking hebben.

Voor je begint aan deze olie kun je je eerst laten testen hoe het met jouw omega balans is gesteld. Zo weet je precies hoeveel olie jij nodig hebt. En blijkt dat jouw balans perfect is, dus 3:1 of nog beter dan geldt bij een abonnement een geld terug-garantie. Bij 95% van de mensen blijkt bij een eerste test dat de balans niet goed is. Na 4 maanden deze olie gebruikt te hebben heeft 95% wel een juiste balans.

Wil jij meer weten over deze olie neem dan contact met mij op.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron; Orthokennis, Ahealthylive.nl, Wikipedia, Mens en gezondheid infonu, gezondr, Zinzino

Comment Section

6 reacties op “Hoe is het met jouw omega-3 balans gesteld?


Door Silvia op 11 juni 2019

Een ingewikkeld, maar ook interessant verhaal. Is een afwisselend voedingspatroon uit de schijf van 5 voldoende om een goede omega-3 balans te hebben, of móet je daarvoor toch dagelijks een supplement gebruiken?


Door Mieke op 11 juni 2019

Hoi Silvia, de schijf van vijf is meestal niet afdoende. je moet voldoende vette vis eten maar ook dan ben je er niet omdat het om de balans gaat met de omega 6. De meeste mensen krijgen hier veel te veel van binnen. Daarom test ik mensen ook op de verhouding tussen deze 2 omega vetzuren. Een hele simpele test waar ik maar 2 à 3 druppeltjes bloed voor nodig heb.


Door Anneke op 11 juni 2019

Variëren met je voeding, duidelijke blog!


Door Mieke op 11 juni 2019

Dat is heel belangrijk maar dan ben je er vaak nog niet omdat toch veel mensen te veel omega 6 vetzuren binnen krijgen.



Door Mieke op 13 juni 2019

Denk er wel aan als je veel vis eet dat je ook regelmatig selenium binnen krijgt bijvoorbeeld door paranoten te eten.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mieke
Ik ben Hormoonfactor trainer en lifestyle coach. Ik ben nog bezig met een opleiding orthomoleculaire therapie. Ik vind het heerlijk om mensen te helpen om zich gezonder en fitter te voelen.