-tagsVitamine D, heb jij een tekort?
arrow_drop_up arrow_drop_down
Vitamine D, heb jij een tekort?
31 oktober 2017 

Vitamine D, heb jij een tekort?

Vitamine D tekort?

Wist je dat meer dan 50% van de Noord- Europese bevolking een tekort heeft aan Vitamine D?

Dit komt omdat wij voornamelijk onze vitamine D opnemen door de zon. Dit geeft tevens aan dat het eigenlijk geen vitamine is maar een prohormoon.

Alleen in de zomer kunnen we voldoende vitamine D aanmaken mits we ons niet insmeren met zonnebrandcrème, niet teveel kleding aanhebben, onze huid niet te getint is en er natuurlijk genoeg zon is. Het lichaam kan vitamine D opslaan in vetcellen. Dus je zou in de zomer een  kilo of 10 aan kunnen komen zodat je extra vitamine D opslaat. In de winter val je dan af en komt de Vitamine D weer vrij. Zo deden onze voorouders dat. Maar dat zien de meeste van ons niet zitten.  En vergeet niet naarmate je ouder  wordt neemt ook nog eens de aanmaak via de huid af.

 

Is er dan geen andere manier om Vitamine D binnen te krijgen?

Ja, er zit ook vitamine D in levertraan, vette vis, eierdooiers en in roomboter. In margarines en dergelijke wordt het toegevoegd tot het niveau van roomboter.

Toch is het moeilijk om op deze manier voldoende Vitamine D binnen te krijgen. Een eierdooier bevat het meest maar toch maar 1.25 mcg per dooier.

 

Orthomoleculair wordt voor volwassenen 10 mcg tot 75 mcg per dag geadviseerd. Je ziet dat je daar heel wat eieren voor moet eten.

Dus eigenlijk krijgen we alleen maar voldoende Vitamine D binnen in een zonnige zomer waarin we veel buiten zijn.

 

Waarom is Vitamine D zo belangrijk?

Dat een tekort aan Vitamine D de kans verhoogd op osteoporose(botontkalking) heb je waarschijnlijk wel eens gehoord. Maar het is voor veel meer belangrijk.

Vitamine D heeft onder andere ook invloed op je afweersysteem, je zenuwstelsel, hoe je lichaam reageert op de glucose die je binnenkrijgt en op je spieren.

 

Hoe weet ik of ik een Vitamine D tekort heb?

Er zijn een aantal symptomen die wijze op een Vitamine D tekort.

  • Botten die gemakkelijk breken
  • Bloedend tandvlees
  • Gewrichtspijn
  • Pijn, krampen en trillingen van de spieren
  • Krachtverlies van de spieren
  • Moe, lusteloos, gebrek aan energie
  • Depressies
  • Angstaanvallen
  • Slechte weerstand
  • Hyperventilatie
  • Bij langdurig Vitamine D gebrek ook hartproblemen

Je kunt voor de zekerheid natuurlijk altijd je bloed laten prikken op Vitamine D.

Kan ik Vitamine D tekort voorkomen?

Maar al deze klachten kun je voorkomen door Vitamine D3 supplementen van goede kwaliteit te slikken. Zeker in de maanden met een R omdat je dan zeker te weinig Vitamine D kunt aanmaken door de zon.

Kinderen tot 3 jaar adviseer ik 10 mcg Vitamine D3 per dag.

Kinderen van 3 tot 17 jaar adviseer ik 5 mcg per dag. Is het kind zelden buiten of heeft het een getinte huid dan 10 mcg per dag.

Volwassenen tot 45 jaar 25 mcg per dag. Als ze zelden buiten zijn of een getinte huid 50 mcg per dag.

Volwassenen boven de 45 jaar, 50 tot 75 mcg per dag.

 

Kan ik ook vitamine D bij jou bestellen?

Via mij kan je Vitamine D3 bestellen van Vitakruid. Dit zijn producten van een hoogwaardige kwaliteit. Vitakruid wil zich graag onderscheiden op basis van prijs, dosering, samenstelling, zuiverheid, opneembaarheid en gebruiksgemak. Ik zal dan kijken wat voor jou de beste dosering is.

Dus neem met mij contact op voor jouw Vitamine D3 supplementen en persoonlijk advies. Je kunt vitamine D ook rechtstreeks bestellen bij de Keuze van Leefff

Nu tijdelijk tot en met 31 December 2020 5% korting op alle Vitamine D3 en K2 suppletie bij de Keuze van Leefff met code; WinterD3dec1

Vitamine K2 en D3

 

Over de schrijver
Ik ben Hormoonfactor trainer en lifestyle coach. Ik ben nog bezig met een opleiding orthomoleculaire therapie. Ik vind het heerlijk om mensen te helpen om zich gezonder en fitter te voelen.
Silvia
Door

Silvia

op 25 September 2019

Dank je voor de uitleg. Ik wist dat het in relatie stond met het voorkómen van botontkalking, maar als verstandige aanvulling tegen de overige klachten niet. Nu nog meer overtuigd dat ik het moet blijven gebruiken. Trouwens....is er ook een kans dat je een te hoge dosis binnenkrijgt en waar merk je dat dan aan?

Mieke
Door

Mieke

op 25 September 2019

De kans op vitamine D-toxiciteit met hypercalciëmie en hypercalciurie neemt past toe bij doseringen boven 250 mcg per dag (10.000 IU/d) of een calcidiolbloedspiegel boven 220-250 nmol/l. Copyright (C) Orthokennis https://www.orthokennis.nl/nutrienten/vitamine%20D

Petrine
Door

Petrine

op 30 September 2019

Wow interessant zeg. Ik ben veel buiten en heb een gemakkelijke huid, dus ik smeer nooit zo heel veel en ik kom in de zomer meestal wel aan...hihi. maar ik herken wel een aantal symptomen. Dank voor je artikel. Ik ga me er verder in verdiepen.

Mieke
Door

Mieke

op 30 September 2019

Heel verstandig, Petrine

Adam Van Hoof
Door

Adam Van Hoof

op 27 October 2020

Top artikel Mieke. Leuk om te lezen. Met de aankomende winter en de verspreiding van het coronavirus lijkt het me toch belangrijk om voldoende vitamine D op te nemen. Vele artikels wijzen op het belang van Vitamine D maar wat ik me wel afvroeg was of ik me zorgen moet maken over kwik en andere zware metalen in vis? Ik eet echt veel vis en maak mij daar dus echt zorgen over. Of bestel ik beter supplementen bij jou van Vitakruid? Graag had ik je mening gehoord. Groeten, Adam

Mieke
Door

Mieke

op 27 October 2020

Hoi Adam, Als je veel vis eet bestaat inderdaad de kans om te veel zware metalen binnen te krijgen. Vis is zeker gezond maar te veel vis kan problemen op gaan leveren. De gifstoffen slaat je lichaam namelijk op omdat het lichaam maar een weinig gifstoffen kan verwerken. Daarom is het belangrijk om zo weinig mogelijk gifstoffen binnen te krijgen. Regelmatig ontgiften is daarom ook belangrijk. Houd het daarom bij ongeveer 2x per week vis. Neem na eten van vis 2 à 3 paranoten na het eten van vis. De selenium is deze noten helpt om de kwik af te voeren. Maar je krijgt met vis eten absoluut niet voldoende vitamine D binnen. Als je weet dat in eieren het meeste vitamine D zit en een volwassenen al minstens 25 eieren per dag nodig heeft om aan voldoende vitamine D te komen dan weet je dat het met vis al helemaal niet te doen is. Dus zeker in de maanden met een R is het belangrijk om je vitamine D aan te vullen met een supplement. Heb je voldoende aan 25 mcg dan is de gewone vitamine D van Vitakruid een goede oplossing. https://www.dekeuzevanleefff.com/p/vitamine-d3 Neem je meer dan is het verstandig om Vitamine D met K2 te kiezen. Heb je nog vragen over deze vitamine of over ontgiften mag je me ook altijd een email sturen. info@leefff.nl

Adam Van Hoof
Door

Adam Van Hoof

op 29 October 2020

Hoi Mieke, Bedankt voor je antwoord en uitleg. Ik denk dat ik Vitakruid bij leefff zal bestellen en bekijken hoe ik mij voel. Groeten, Adam

Reactie plaatsen

We use cookies